Boekbesprekingen - detail
21 december 2010  Field Guide to the Trees and Shrubs of Namibia’
Jan Prins

Het is alweer twee jaar geleden dat wij 3 weken logeerden in het vakantiehuis van onze vrienden Piet (voor intimi Lem) en Ria le Roux (10 jaar lang een college van mij bij de South African Bureau of Standards), nabij Hermanus in de Kaap provincie. Daar heb ik gezien hoe Piet bezig was met de voorbereidingen voor zijn boek. Toen heb ik al kennis kunnen maken met de prachtige foto’s die hij in zijn boek wilde gebruiken. Zijn medewerker, Mike Müller, is helaas in 1997 bij een auto ongeluk om het leven gekomen. Het heeft dus een geruime tijd geduurd voordat alle informatie verzameld was en het boek kon worden uitgegeven. Dat heugelijke feit heeft plaats gevonden op 11 mei 2010 in Windhoek, hoofdstad van Namibië.
Toen Piet le Roux hoofdbosbouwer was in Grootfontein (zo’n 40 jaar geleden), Namibië, heeft hij al veel research over het onderwerp gedaan en deze informatie gepubliceerd in ‘The Common Names and a Few Uses of the Betterknown Indigenous plants of South West Africa’. Het was fascinerend om kennis te maken met de klik- en klaktalen van de Bosjesmannen (de Khoi). De namen van de bomen en struiken werden ook aangegeven in de taal van deze mensen, Helaas kan ik geen voorbeeld meer geven. Deze publicatie is helaas niet meer beschikbaar. Mike Müller was de curator van het herbarium in Windhoek.

Nu terug naar het heden.
De langverwachte, gebruikersvriendelijke, volkleur fotografische gids van de bomen en struiken van Namibië bevat beschrijvingen van meer dan 400 plantsoorten en meer dan 1700 kleurenfoto’s, met namen in Afrikaans, Engels, Duits en in de bekende andere talen die in Namibië voorkomen. Dit boek is de eerste van zijn soort voor Namibië en is een onontbeerlijk handboek voor botanici, plantenthousiasten, landbouwkundigen, alsmede voor die personen die in natuurbewaring belangstellen. Bij de identificatie sleutels is gebruik gemaakt van de bladeren en andere kenmerken, die gemakkelijk door de gebruiker gezien kan worden. De bloemen zijn voor dat doel niet geschikt, aangezien deze, in een warm klimaat slechts enkele weken per jaar beschikbaar zijn.
Op pagina’s 87 en 88 zijn er bijvoorbeeld foto’s van de 25 Acacia species, die in Namibië voorkomen. Kom je een Acacia soort tegen dan kan je gemakkelijk de bast van de boom vergelijken met de foto’s, wat zal helpen bij de identificatie van die boom. Naast zulke foto’s van de bast van de grotere planten families, wordt de voorkomst, bast, takken, doornen, melksap, bladeren en de stelen daarvan, bloemen, bloeiwijze, vruchten, zaad en de algemene gebruiken van deze planten door de plaatselijke bevolking gemeld.
De planten, bladeren en bloemen zijn met kleurfoto’s geïllustreerd. De meeste bladeren van de planten en kenmerkende eigenschappen zijn door de kunstenares, Blyth Loutit, geïllustreerd.
In het glossarium worden de verschillende onderdelen van het blad alsmede de verklaringen van de verschillende termen die gebruikt worden duidelijk uiteen gezet. Van elke boom en struik wordt op een kaart aangegeven waar deze voorkomt.
Zo kun je zien dat de baobab alleen voorkomt in het noorden van Namibië, tegen de grens van Angola. De naam die voor deze boom in één van de inheemse talen is #’òm. Vraag mij niet hoe om deze naam uit te spreken.
Werkelijk een boek dat niet mag ontbreken in de bibliotheek van geïnteresseerde personen en instituten.

Auteurs: Piet Le Roux en Mike Muller
Mede-auteurs: Coleen Mannheimer, een Namibian botanist en Barbara
Curtis, samensteller van ‘Tree Atlas of Namibia’, die niet
meer gedrukt zal worden
Uitgever: Macmillan Education Namibia Publishers (Pty) Ltd
P.O.Box 22830, Windhoek, Namibia
Contactpersoon: Cecelia Blom blomc@macmillan.com.na
Tel. 00 264 61 232165
ISBN: 978-99916-0-970-6
Uitvoering: 170 mm x 245 mm, 526 pagina, soft cover
Prijs: N$ 350,00 (ZAR 350,00) exclusief verzendkosten, die nogal hoog uitvallen. Voor grotere bestellingen kan een korting bedongen worden.

Noot redacteur: Dit najaar (voorjaar in zuidelijk Afrika) mocht ik itgebreid
door Namibië reizen en was ik in het bezit van dit geweldig mooie boek. Mocht je ooit in Zuid-Afrika en Namibië rondtrekken, neem dan dit boek en Het boek Photo guide to TREES of Southern Africa zeker mee.
De bespreking daarvan is in de maak.

terug naar boekbesprekingen overzicht